bangun pagi

credit 4 gogle

perkara terbaik yang anda patut lakukan diwaktu pagi

jeng..jeng....jangan terkejut pulak.....

1. bersyujur, bersyukur, bersyukur....
setelah bukak mata dari tidur, patut lah kamu bersyukur sebab masih diberikan peluang untuk meneruskan hidup...macam mana nak bersyukur. 'lu pikir lah sendiri' ye. macam nana ek..??? jangan pulak kamu terkejut pada suatu hari nanti bila kamu membuka mata kamu berada di alam lain.hehehee.....

2. tekad untuk bermotivasi
setelah bangun dipagi hari kamu hendaklah memasang niat yang kamu mahu jadi bersemangat sepenuhnya sepanjang pagi itu. tidaklah kamu merasa penat dan diselubungi masalan yang sebelumnya. kalau dah ade senangat barulah kita dapat membuat sesuatu perkara itu dengan lebih baik lagi kan...

3. dekatkan diri dengan sesi motivasi
pagi-pagi tu kalau ade masa sila lah bukak tv or dengar radio ke. bolehlah kamu mendengar serta menambah ilmu di pagi hari.heheh...contohnya...kalu dalam perjalan pergi keje tu bukak lah radio hot.fm yang mana ada memberikan bermacam-macam tips yang berguna kepada kamu.
sila lah dengar dan praktikan lepas nie eh....

4. dalam apa jua yang anda buat, mulakan dengan bismillah
of coz lah kita sebagai orang islam haruslah melulakan apa-apa jua perkara dengan bismillah. dari nak masuk kelas, masuk kenderand, duduk di kerusi dan mula membuat kerja-kerja yang lain.

5. setkan target kemajuan diri sendiri
bukan hanya untuk pelajar sahaja, tetapi boleh di aplikasikan pada semua lapisan masyarakat. set target ynag kamu mahu capai untuk masa hadapan. lagi best jika kamu setkan untuk setiap hari. oleh itu, kamu akan lebih berusaha untuk memcapai target yang kamu buat itu.

6. lihat warna yang cerah-cerah
seperti yang kamu tahu, warna memang memainkan peranan 7yang besar dala mempengaruhu mood kamu. oleh itu, kamu hendaklah hanyan memilih dan melihat warna-warna yang cerah agar dapat membuatkan kamu memjadi lebih energetik, ceria dan penuh dengan idea. sebagai contoh, padankan baju kerja kamu dengan warna yang cerah seperti kuning dan hijau. kamu akan lebih kelihatan ceria sepert orang yang tiada alami masalah.

7. senyum, senyun, senyum lah selalu
senuman kamu semua memang cantik dan manis-manis belaka. so pastikan kamu senyum dengan sesiapa saja. outomatik hati hamu pun akan merasa gembira seperti senyuman kamu. (mm..boleh ke aku pratik kan bnda alah nie.kadang-kadang je kot akan berkesan tuk diri aku lah kan) 

8. penuhkan hati dengan kemaafan. lepaskan segala yang dulu-dulu.
maafkan orang diwaktu agi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai lah sekarang ini walau apa jua kesalahan orang itu. bersihkan lah hati-hati kamu agar kamu akan lebih tenang di kemudian hari. kamu mesti berubah untuk kemajuan diri sendiri!

"BERANI BERUBAH UNTUK KECERMELANGAN HIDUP"

p/s : fuh...apesal tetiba blog aku memjadi blog ilmiah. adakah aku sudah berubah atau pun blog ni yang berubah.(eh..poyo betul lah.dah kau jangan perasan.keluar dari sini.main jauh2...)
akan aku jadikan blog ni satu blog ilmiah yang ada.hahah...berangan lagi lah tu. semoga aku, kau, kamu, dia dan sesiapa aja dapat merubah diri. semoga menjadi ynag lebih baik dari yang sebelumnya.amin!



0 comments: